27 maart 2024

De studenten van de opleidingen Marketing & communication specialist (de Nederlandstalige en de tweetalige IVS) van de Business School op de campus Haarlem hebben dinsdag meegedaan aan de Marketing Inspiratiedag in de Koepel in Haarlem. Op deze dag hebben 3 bedrijven laten zien wat marketing nou eigenlijk is.

Docent Ron Weijens over het waarom van de inspiratiedag: “Je kiest de opleiding Marketing & communication specialist, je begint aan de opleiding en na een paar maanden weet je eigenlijk nog steeds niet wat marketing nou precies is. Wat kan je straks met je diploma, bij welke bedrijven kan ik werken, welke hbo-opleidingen kan ik straks volgen? Maar wellicht het belangrijkste: Wat is nou eigenlijk marketing?"

Endeavour uit Haarlem, City Marketing Haarlem en Red Bull hebben deze dag hun visie op marketing gegeven. Nick Hoogendorp van TripleThreaT trad op als dagpresentator.

De studenten kregen vooraf de volgende opdrachten:

  • Wat is de core business van dit bedrijf?
  • Wat valt je op aan de website van het bedrijf?
  • Welke 2 algemene vragen heb jij voor dit bedrijf?

City Marketing Haarlem liet zien hoe een stad zichzelf ‘vermarkt’ via marketing en dat een doelgroep-bepaling in de vorm van een persona erg belangrijk is. Peter en Pien hadden diverse persona’s als voorbeeld.

Endeavour ging dieper in op AI. John van Endeavour liet zien hoe bekende merken, zoals Dior hun persona via AI tot leven roepen. Een digitale persona. Daarnaast liet hij zien hoe AI de marketing beïnvloedt en dat er geen ontkomen aan is om ermee te gaan werken.

RedBull liet zien hoe de marketingmix binnen RedBull werkt. Edson Gil, hoofd Marketing Events binnen RedBull, vertelde op een inspirerende manier hoe RedBull in de loop der jaren gegroeid is.