01 april 2025

Op 14 en 15 mei is Veldhoven de plek waar onderwijsprofessionals uit het mbo bijeenkomen om kennis te delen, elkaar te inspireren en te motiveren op de CVI-conferentie. Nova College heeft een eigen ruimte waar onze collega’s vier workshops geven. Ze vertellen deze dagen op Nova Portal waar hun workshop over gaat en wat ze ervan verwachten.

‘Mijn workshop is interessant voor iedereen die onderzoek doet,’ begint Daisy Beelen haar verhaal. Daisy is docent Procestechniek op de Nova Campus Beverwijk en practor circulair ondernemen en smart maintenance. ‘Sinds een jaar beschikken wij bij Nova College over de onderzoekswerkplaats. Een plek voor alle Novamedewerkers om informatie te delen, te sparren en hulp te krijgen bij het doen van onderzoek. Of het oplossen van een probleem. Door de onderzoekswerkplaats kwamen twee collega’s erachter dat ze allebei hetzelfde onderzoek doen naar een probleem. Ze zijn in gesprek gegaan en voorkwamen daarmee dubbel werk. Bovendien kunnen ze samenwerken in plaats van apart. Deze collega’s maken trouwens deel uit van een groepje dat we eerder hebben geholpen bij het aanvragen van de Comeniusbeurs. Een beurs voor onderwijsinnovatie.’

Meer dan we denken

‘Als practor merk ik dat onderzoek onderbelicht is in het mbo, in vergelijking met het hbo en wetenschappelijk onderwijs (wo). We doen wel onderzoek, maar vaak zien en noemen we dit niet zo. Een docent die een nieuwe machine voor in het praktijklokaal test, doet zeker ook onderzoek. Vanuit professionalisering doen collega’s onderzoek zoals tijdens de LD-trajecten. Maar ook de docenten in opleiding die hier rondlopen doen voor hun studie onderzoek. In de toekomst zou ik graag zien dat we ook dit soort onderzoeken koppelen aan de onderzoekswerkplaats. Net zo goed als extern onderzoek; uit het bedrijfsleven of het hbo of wo. Voor onze studenten is het belangrijk dat wij van hbo- of wo-onderzoeken een vertaalslag kunnen maken naar het mbo.’

Onderwerp van gesprek

‘In het mbo mogen we wel wat trotser zijn op het onderzoek dat we doen. Door meer te delen daarover motiveren we elkaar en stimuleren we onderwijsinnovatie. Daar is de onderzoekswerkplaats voor. Ik ben dan ook blij dat de onderzoekswerkplaats wordt opgenomen in het Center of Teaching and Learning. Onderzoek komt daarmee meer op de agenda.’

Verbinding met de buitenwereld

‘Onderzoek in het mbo wordt steeds belangrijker. Denk maar aan de opkomst van AI en docenten die hiermee experimenteren en hun lessen anders gaan inrichten. Ze pionieren, en ook dat is onderzoek doen. Onderzoeken betekent: verbindingen leggen met de wereld om ons heen zodat je flexibeler kan inspelen op ontwikkelingen. We hebben in het mbo de kennis uit onderzoeken echt nodig.’

Actief en praktisch

‘Laagdrempelig en praktisch zijn de kernwoorden van onze onderzoekswerkplaats. Uitproberen en ontdekken staan voorop. Dit trek ik door naar de workshop; de deelnemers en hun onderzoeksvraag staan centraal. Ik bedenk een paar scenario’s voor een workshop en afhankelijk van de wensen van de deelnemers, kies ik er een. Natuurlijk vertel ik kort hoe wij onze onderzoekswerkplaats hebben opgezet, maar ik wil vooral de deelnemers in actie zien.’