Anuschka van der Tier
Opleidingsmanager Zeevaart

 

Schippersdochter

Na vijf jaar teamleider van de personeelsadministratie was ik toe aan iets anders. Ik wilde graag bij het Nova College blijven en ben me via het Loopbaancentrum gaan oriënteren. Toen deze functie voorbijkwam heb ik gereageerd, in m’n sollicitatiebrief heb ik geschreven dat ik als een schippersdochter me verwant voel met de zeevaart.’

 

Wereld apart

‘Veel van onze docenten zijn oud-zeevarenden, zij en onze stagiairs vertellen altijd veel verhalen over het leven aan boord. 24/7 leven op een schip is een wereld apart. Dat wil ik ook weleens meemaken, dacht ik. Het vrachtschip waarop ik heb meegevaren heet De Schieborg van Rederij Wagenborg. Het is ontworpen door de Zweedse papierproducent Stora Enzo voor het transport van papier. Kenners noemen dit een roro: een roll on, roll off. Rederij Wagenborg kent een pendeldienst tussen Göteborg en Zeebrugge. Op dinsdag ben ik aan boord gegaan en op vrijdag ben ik weer afgestapt.’

 

Zelf ervaren

‘Ik kom vaker aan boord van schepen maar altijd maar voor even, voor een rondleiding of zo. Deze dagen heb ik ervaren wat onze studenten op zee meemaken. Ik heb gezien hoe de lessen die ze volgen aan boord terugkomen, zoals navigatie, beladen en stabiliteit, ECDIS (computersysteem voor elektronische zeekaarten), voortstuwing en hulpsystemen.’

 

Studenten voorbereiden

‘Het fenomeen verstekelingen aan boord is relatief nieuw. Ook de bemanning van De Schieborg heeft dit meegemaakt. Ze kwamen te vroeg – nog voor de aankomst – uit hun schuilplaats tevoorschijn. Ze hebben zich kunnen douchen en goed te eten gekregen, maar ze worden wel opgesloten in een kamer en bij aankomst overgedragen aan de douane. Door de ervaringen van de bemanning te horen, heb ik me wel bedacht dat we onze studenten daar ook op moeten voorbereiden.’

‘Respect verdien ik pas als ik onder slechte weersomstandigheden heb meegevaren’

 

Duidelijke structuur

‘De dagelijkse beslommeringen zijn eigenlijk hetzelfde als aan de wal. Ook aan boord mopperen ze over een teveel aan administratieve handelingen. Ha, herkenbaar dacht ik toen ik dat hoorde. Aan boord kennen ze wel een duidelijk(er) dagritme met vaste tijden om te eten en te relaxen. Logisch, als je 24 uur per dag omringd bent door zee.’

 

Stereotypen bestaan niet meer

‘Vroeger dacht je bij een machinist aan een man met een baard die zware shag rookt. Deze stereotypen bestaan niet meer en machinisten zitten ook niet meer de hele dag in de machinekamer. Al is er nog steeds een gezonde rivaliteit tussen de mensen van ‘de brug’ en van ‘de machinekamer’. Binnen een half uur nadat ik was opgestapt vlogen de grappen daarover langs m’n oren.’

 

Op m’n plek

‘Deze reis was een bevestiging van mijn beeld van het leven op zee. En van het feit dat ik in deze baan op m’n plek zit. Even afstand nemen heeft me goed gedaan, ik heb veel kunnen nadenken. Geluk heb ik wel gehad, het was prachtig weer dus de zee was kalm. M’n collega’s grappen nu dat als ik echt respect wil verdienen ik toch ook onder slechte weersomstandigheden moet meevaren. Dat wil ik best, maar eerst zijn anderen aan de beurt. Voor onze avo-docenten is zo’n docentstage heel interessant. Maar als de kans weer voorbijkomt, dan pak ik die zeker!’

Maritiem

Nova College maakt gebruik van cookies

Dit doen we onder andere om de website te verbeteren en om jou relevante informatie en advertenties te laten zien. Lees hier de voorwaarden
Ik geef toestemming voor het plaatsen van cookies die mijn zoekgedrag meten.