06 november 2016

De opdracht is eigentijds en inspirerend onderwijs. Hoe vult Nova College dit in?

“We vinden het belangrijk dat we onze studenten met het werkveld opleiden. Samen met ziekenhuizen, zorginstellingen en welzijnsorganisaties kijken we hoe je het onderwijs kunt vormgeven. Dit eigentijdse en inspirerende onderwijs willen we geven door zoveel mogelijk de praktijk na te bootsen. Als je naar het nieuwe gebouw kijkt, is dit een uitgelezen kans, want we kunnen vanaf nul het onderwijs vormgeven. De opleidingen van Zorg en Welzijn krijgen een miniziekenhuis, met behandelkamers. Nu werken we met poppen, die als patiënten fungeren. In het nieuwe gebouw zou dat met computergestuurde poppen kunnen, die je van afstand kunt bedienen. Als zo’n ‘patiënt’ een bloeding krijgt, kun je met een camera de studenten volgen die op dat moment aan het verplegen zijn. En in een ander lokaal zit de rest van de klas te observeren. Zo brengen we de praktijk in de school.”

Hoe spelen jullie in op deze technologische trends in de zorg en welzijn?

“Als we vandaag iets kopen, kan het over een jaar verouderd zijn. Neem een ziekenhuisbed. Je hebt nu al bedden die patiënten, zonder een begeleider, naar een operatiekamer rijden. Technologieën die wij als school niet kunnen betalen. Maar we vangen dat op door een experience center in te richten. Een ruimte waar je tijdelijk, op beperkte schaal, een echte situatie nabootst, zodat studenten daar ‘op excursie’ kunnen. Denk aan een woning van een dementerende. Door sensoren in het tapijt te leggen, kun je het loopgedrag van een dementerende analyseren. Het leuke is dat docenten en studenten van onze ICT- en techniekopleidingen meedenken over het experience center.”

Ook het lesmateriaal verandert?

“De boeken gaan niet weg, maar ik verwacht dat uitgevers steeds meer alle lesstof via internet beschikbaar stellen. De toekomst is variatie, met e-learning, webinars, TEDx-programma’s. We laten studenten zelfstandig werken en dat zie je in het gebouw terug. Op elke etage is een zelfstudieruimte, waar ze kunnen werken als er geen les is. Deze ruimtes zijn verbonden met leslokalen, zodat een docent er tijdens de les gebruik van kan maken. Door bijvoorbeeld in een zelfstudieruimte iets met een klein groepje uit te werken.”

Hoe wil je de studenten op de campus houden?

“Het cateringconcept speelt een belangrijke rol. In het nieuwe gebouw gaan we de catering niet op een plek centreren, zoals nu gebeurt in onze kantine. We hebben onderzocht wat een student op een dag gebruikt. Ontbijt, koffie & thee, lunch. Om drie uur willen ze een shake en aan het eind van de middag een grab & go voor mee naar huis. We knippen de catering in stukken. Bij het fietsenrek komt een grab & go, in het paviljoen een grand café. We gaan een omgeving creëren waar studenten het fijn vinden om te leren. De ene doet dat achter een bureau, de ander liggend in het gras in het paviljoen.”

Hoe zoeken jullie contact met de buurt?

“Wij willen onderdeel zijn van de omgeving en we zien graag dat de buurt onderdeel is van de campus. Hoe? Ze zouden het paviljoen kunnen huren. Nu al kunnen buurtbewoners bij ons eten in het Nova Restaurant dat door studenten van horeca wordt gerund. Bij praktijksituaties doen we een beroep op de buurt om cliënt te spelen. In een traditionele school kunnen we de buurt er onvoldoende bij betrekken, straks kan dat wel. En docenten willen heel graag meewerken.”

Hoe voelt het om straks over de campus te lopen?

“Toen ik ooit als docent begon, wilde ik mensen perspectief geven. Dat kan nog beter met dit nieuwe gebouw. Als we dat samen met externe partijen gaan oppakken, glijden onze studenten op een natuurlijke manier naar het professionele leven. Het wordt een gebouw van ons allemaal, van studenten, docenten en het werkveld.”